In de winter is onze weerstand minder. De weerstand gaat achteruit omdat:

  • Wij minder buiten zijn.
  • de zonkracht minder sterk is waardoor er minder vitamine D wordt aangemaakt.
  • Wij minder vers fruit en groente eten.

Vroeger kreeg men een lepel levertraan voor de extra vitamine D. Daarnaast  werd er veel soep gekookt en verse groente van het land gegeten. De mensen weckten de groente en fruit zodat ze de winter er mee door kwamen. Dit gebeurt bijna niet meer. We eten veel uit potjes, pakjes en zakjes.

Daarbij komt nog dat onze groenten niet meer zoveel vitamine en mineralen bevatten als een aantal jaren geleden. Dit komt door het importeren van groenten uit het buitenland waar de groenten al vroeg geoogst is waardoor het geen tijd heeft gehad om te rijpen, het gebruik van bestrijdingsmiddelen, akkers die te vaak zijn gebruikt en teveel bemest worden waardoor onbalans in planten van vitaminen, mineralen en spoorelementen is vergroot ( met name zink, mangaan en chroom) en luchtvervuiling. Hierdoor krijgen wij niet de benodigde vitaminen en mineralen binnen die we nodig hebben voor onze weerstand.

Mijn advies voor iedereen:

  • Vitamine D als de ‘R‘ in de maand zit.
  • Omega 3 supplement: Liefst Krill olie
  • Vitamine C supplement.

Eet je weinig biologisch  fruit en groenten:

  • Multivitamine.
  • Koop hiervoor kwalitatief goede supplementen.

Ik verkoop geen supplementen, maar de volgende adviseer ik:

  • Plantina
  • AOV

Wil je weten of je vitamines moet nemen? En zo ja, welke? Maak dan direct een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek of doe online de voedingsanalyse.